Forside
 1967 luftfoto 1967 kort over lejren

1967 verdens jamboree Idaho  1967 verdens jamboree Idaho Friendsship 1967 Ebbe Nielsen
 Lejrmærke  Friendship  Diplom for Friendship

Læs Ebbe Salomnosens beretning fra Verdensjamboreen i Idaho 1967.

Ebbe var KFUM Spejder i Banholm på Lolland, men flyttede senere til Esbjerg,

I 1967 have jeg den kæmpe oplevelse, at deltage i Verdensjamboreen i Idah. Jeg fik lov at komme med selvom jeg var fyldt 18 år i mats 1967 og det blev 4 uger og 3500 km. bustur i det Vestlige og Nordvestlige USA. De første flyvninger direkte fra København til San Francisco var gennemført, men det var stadig en ny rute og det var lidt af en oplevelse at så stor en gruppe skulle af sted med et fly. Efter omkring 12 times flyvning via Nordpolen i nedgående sol og ved ankomsten til det vestlige USA i en dejlig temperatur omkring 25 – 28 grader. Her blev vi taget imod af værtsfamilier med tilknytning til Danmark og til spejderbevægelsen i USA, der er en lang historie om dansk-amerikanere i San Francisco. Jeg og John skulle møde en person der hed Morten Bruun. Vi var inden turens start inddelt i patruljer og tildelt de værtsfamilier vi skulle bo hos.

Morten Bruun, boede alene og John og jeg blev kørt rundt i en stor gammel bil, efter danske forhold, men alt var bare lidt størrere og byen var stor. Byen var blevet kendt for at være en Hippie by og kunst by – hvor der var plads til at udfolde sig – John og jeg fik overtalt Morten til at kører os gennem Hippie kvarteret og med lidt lånt tøj og en anden bil der var mere beskidt og med buller, fik alle tre en ganske god oplevelse, det var nok mest Morten der var nervøs.

Vi skulle nu videre to store Greyhaund busser, vi kørte godt 18 timer. 18 timers kørsel i en bus, med et toilet betød også at toiletterne lugtede som de åbne latriner så på de første spejderlejre på en varm sommerdag, men her var der ingen fluer. De blev ikke tømt undervejs, det var ikke en del af arbejdet for chaufførerne. En bus til KFUM-Spejderne og en til DDSérne. Den lange køretur startede om eftermiddagen og hele natten, med nogle få  stop. Tværs over Nevada ørkenen i fuldt måneskin det var en oplevelse – Der var så meget lys at bjergene kunne ses tydeligt og så det helt åbne landskab. Om morgenen nåede vi Staten Utah og storbyen Salt Lake City. Her fik vi nye værtsfamilier for endnu et par dage. Vi havde fået en kraftig opfordring til ikke at snakke politik, men det var svært ikke at komme ind på samfundsforhold. Vi talte blandt andet om forskellighederne mellem Danmark og USA, vi fortalte, om det danske uddannelsessystem, og der var stor interesse for dansk samfundsorden og uddannelsessystemer.

Vi skulle nu videre og nu var retningen nord mod staten Wyoming og målet var Yellowstone National Park.

Der var store naturoplevelser, geysere , store bjerge og indianer reservater. Midt i dette store område på en stor slette, skulle der nu være en Jamboree, en spejderlejr hvor hele verdens unge mødes under mottoet: For Friend Ship. Lejren blev rejst af nye telte og udstyr. Der blev sat et skilt op med teksten: Til salg. Verdens Bedste spejderudstyr. Hvorfor? Lejren skulle ikke sendes tilbage til Danmark – Alt skulle videre til et andet land hvor der var brug for spejderudstyr – pris ukendt måske en donation. 8 dage med masser af oplevelser og venskaber og kontakter og madlavning mv.

Under lejren fik jeg et brev fra en dame i Seattle som havde set mig på forsiden af den lokale avis og hvor der under billede stod Ebbe Nielsen, Vesterborg, Danmark. Der blev grinet lidt og en snak for vi skulle til den by som ligger i staten Washington.

8 dage i frisk luft og masser af oplevelser udflugter mv. skulle vi videre mod vest til staten Washington hvor det ikke værtsfamilie, men en High Skole hvor der var værelser. Byen Seattle er en storby. Jeg spurte Gert om han ville hjælpe med at finde damen og det gjorde vi og hun mente at nu var Danmark jo ikke ret stor så kendte jeg sikkert også hendes familie i København. Gert og jeg kunne fortælle at det gjorde vi ikke og efter lidt snak og kage fortsatte vi ud i byen. (Familien i Danmark fik et brev med en hilsen fra USA, mere blev der ikke ud af den sag) et par dages afslapning og udflugter skulle vi nu videre syd på til staten Oregon hvor værtsfamilien boede på landet i et stort hus og en gård i nærheden hvor der var heste. Så det blev ridning og udflugter i Stillehavet og nogle meget store øde strande, men der er også store skove med meget store træer.